... کاوه در آستـانه

غوطه در خودم و شعرهای احمد شاملو

... کاوه در آستـانه

غوطه در خودم و شعرهای احمد شاملو

بیست سال پیش در چنین روزی از مادر زادم.

                      
*    *    *
جخ امروز از مادر نزاده‌ام
نه
  عمر جهان بر من گذشته است.

نزدیکترین خاطره‌ام
                 خاطره‌ی قرن‌هاست.
بارها به خونمان کشیدند
                                به یاد آر . . .

به یاد آر
          تاریخ ما بی‌قراری بود
نه باوری
نه وطنی

نه
جخ امروز از مادر نزاده‌ام.

********************************************************
آهنگ کناری


من بودم
و شدم.
نه زان‌گونه که غنچه‌ای
                          گلی
یا ریشهای
          که جوانهای 
یا یکی دانه
            که جنگلی‌ـ
راست بدان‌گونه
      که عامی مردی
                   شهیدی
تا آسمان بر او نماز برد.


همان‌طور که می‌بینید با تکرار «ای» و «ی» در پایان سطور این قطعه آهنگی
ایجاد شده است که به آن آهنگ کناری می‌گویند.
آهنگ کناری ـ که شباهت‌هایی به ردیف دارد ـ یکی از عوامل موثر در آهنگین کردن شعر سپید است. با این ویژگی که شاعر را ملزم به پیروی از قاعده‌ی خاصی نمی‌کند.

در مورد دیگر حروف‌ و کلمات همرنگی که ‌در ‌شعر مشخص کرده‌ام در یادداشت‌های بعدی صحبت می‌کنم. گر چه احتمالا خودتان رابطه میان آنها را
دریافته‌اید.


نظرات 6 + ارسال نظر
یک هوموساپینس سه‌شنبه 11 آذر 1382 ساعت 03:40 ب.ظ http://www.homosapiens.persianblog.com

سلام!
کجایی ؟
خیلی ریزه !
نمی بینیم!
(چه برسه بفهمم، که چه بسا! بازخورد هم بدم!)
این اینتر کو پس!

فونت اصلاح شد.

بهار سه‌شنبه 11 آذر 1382 ساعت 06:05 ب.ظ

سلام.....
۱)تولدت خیلی....یعنی یه عالمه مبارک!
۲)منم موافقم که فونت خیلی ریزه!
۳)من اصلا موافقم که قالب رو عوض کنی!...از اینکه رنگ و وارنگ می شه خوشم نمیاد...
۳)در مورد آهنگ کناری اصلا نمی دونستم ...خوشم اومد!
۴)حالت بهتر شده یا نه؟(حال روحیتو می گم!)
۵)می دونی که اون روز بدجوری حال ما رو گرفتی؟....
۶)و می دونی که حال گیری خیلی خوبی بود و حتی خیلی به موقع؟....
۷)بگذریم اینجا که جاش نیست.....
۸)بازم تولدت خیلی خیلی مبارک!
....

خشایار پاک فر سه‌شنبه 11 آذر 1382 ساعت 11:41 ب.ظ

مرحبا طایر فرخ پی خرخنده مقام چه خبر یار کجا راه کجا
کاوه جان
تولد وبلاگت را پیش از تولد خودت تبریک می گویم ... چون امیدوارم که روزی آثارت آینه تو باشد و همگان آثارت را به جای کاوه خواهان باشند...
رسالت سنگینی به عهده گرفتی درباره شخصیتی مانند شاملو که مجموعه نظرات درباره وی را می توان به عنوان مجموعه جمع اضداد در دانشگاه تدریس کرد...اما امیدوارم که این را در کنار رسالتی دیگر در میان وبلاگ نویسان که من آن را مفیدنویسی می نامم به خوبی انجام دهی و از پس هر دو برآیی...
از همراهان و همرکابانت خشایار

بابک طهرانی پنج‌شنبه 13 آذر 1382 ساعت 05:00 ب.ظ

سلام
این کار تو خیلی کار جالبیه .ولی من هم با نظر بهار موافقم که قالب رو عوض کنی.
دیشب تورا زمستی من مه خطاب کردم

نیما و سیم سل گیتار شنبه 15 آذر 1382 ساعت 01:24 ب.ظ

من اوندفعه تا خواستم بازخورد بدم تلفنمون قطع شد.به نظر من خیلی عالیه حتی رنگی بودنش خوبه فقط تو انتخاب رنگها یه کم بیشتر سلیقه به خرج بده..حتی اگه میشه یه کم تعداد رنگها رو کمتر کن!! ممنون ..حتماً ادامه بده....

گ.گ. سه‌شنبه 18 آذر 1382 ساعت 09:01 ق.ظ http://simi.persianblog.com

سلام کاوه خان تولدت مبارک.به وبلاگ من سر بزن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد